Synsam vokser i første kvartal både i topp og bunnlinje. – Fornøyde kunder er den viktigste årsaken, mener de.

FORNØYD: administrerende direktør Håkan Lundstedt sier også at veksten bare såvidt har begynt. | Foto: Synsam
Selskapets netto omsetning økte til 1,708 milliarder svenske kroner, som er en økning på 12,3 prosent sammenlignet med samme periode i fjor. Den organiske veksten var 12,8 prosent.
Alt i alt kan Synsam vise til sterke tall i første kvartal:
- EBITDA steg også til 375 millioner svenske kroner, det er en forbedring fra 358 millioner svenske kroner året før
- Overskuddet økte til 87 millioner svenske kroner etter skatt, som er et vesentlig hopp opp fra 56 millioner svenske kroner i fjor
- Netto omsetning for Synsam Lifestyle brilleabonnement økte også med 12,5 prosent i første kvartal
- 718.000 Lifestyle-kunder, en økning fra omtrent 645.000
- 858.00 abonnenter, inkludert kontaktlinseabonnementer
Tror på fornøyde kunder
Synsam begrunner veksten med at de har opprettholdt høy kundetilfredshet og lojalitet blant abonnementskundene.
– Ved å fokusere på kunden og gjøre det enklere for folk å få tilgang til øyehelsetjenester, styrket Synsam sin markedsposisjon i første kvartal, sier administrerende direktør Håkan Lundstedt.
I Norge økte Synsam sin markedsandel med en organisk vekst på 21 prosent i første kvartal, støttet av fullføringen av EyeView-implementeringen og en sterkere EBITDA-margin. Norge utgjør nå 19,7 prosent av Synsams inntekter.
Flere butikker
I alt etablerte Synsam fem nye butikker i første kvartal, og planlegger å etablere mellom ni og elleve nye butikker i andre kvartal.
Synsam har også investert i netthandel med åpningen av et nytt, utvidet lager i Spånga, nord for Stockholm. Dette inkluderer Synsams second hand-verksted, og er ment å gi bedre kundeservice over hele Norden.
– Ved å gjøre det enklere for folk å få tilgang til øyebehandling og produkter av høy kvalitet, sikrer vi lønnsom vekst for mange år fremover. Synsams reise har bare begynt, sier Lundstedt også.