Optikerbedriftene er blant de beste på kundeopplevelser

Norsk kundebarometer 2023 viser at optikerkjedene er i toppen på best kundeopplevelse blant norske forbrukere.

Pål Silseth legger frem norsk kundebarometer 2023
Fremleggelse av norsk kundebarometer 20203 med Pål Silseth.

Optikerbedriftene kommer samlet sett på 2. plass i årets måling. Barometeret ser på kunders tilfredshet og lojalitet på en skala fra 0 til 100, der 0 er dårligst og 100 er best.

– De ulike aktørene i bransjen jobber aktivt for å sikre den enkelte en best mulig kundereise sier daglig leder i Optikerbransjen Tina Alvær.

Blant optikerbedriftene er det Interoptik som skårer høyest på undersøkelsen, og havner på 8. plass blant de 159 virksomhetene som har blitt vurdert.

Synsam er den optiske forretningen som klatrer mest på årets måling. Fra i fjor til i år har de steget fra 53. til 24. plass, med en nesten 4 poengs økning i kundetilfredshet. Brilleland og Specsavers ligger stabilt 77,4 og 77,0 poeng, mens kundelojaliteten samlet er over 80 poeng.

Undersøkelsen gjennomføres årlig av Handelshøyskolen BI. Rundt 30 ulike bransjer har vært inkludert i vurderingen, og blant disse har bedrifter som driver med optikk vist seg å være blant de beste.

Som bransje må optikk kun se seg slått av «øvrige aktører» som inkluderer årets vinner av Norsk kundebarometer, Vinmonopolet. Som rendyrket bransje, er det ingen andre som har høyere kundetilfredshet enn optikerbransjen.

– Det at bransjen skårer så høyt reflekterer den høye tilliten befolkningen har til optikere og optikerbedriftenes gode arbeid, påpeker Alvær.

På tredjeplass i årets kåring av Norges beste arbeidsplasser finner vi en optikerbedrift. 92% av de 759 medarbeidere i Specsavers sier at det er et flott sted å jobbe.

– Arbeidet alle aktørene i bransjen gjør for å ikke bare gi kundene, men også de ansatte en god arbeidshverdag er med på å bidra til god service og en bedre erfaring for den enkelte, sier Alvær.